פענוח ציורי ילדים כפתח לעולם הרגשות של הילד
ציורי הילדים מאפשרים לנו להציץ אל עולמם הרגשי של הילד שאותו הם מתקשים להביע ושלעיתים הם מנסים להסתיר מאיתנו.
אלון (שם בדוי) בן 6.
הוריו של אלון פנו אלי מכיוון שהוא מאוד אלים אל הילדים ואל הגננת בגן .
אלון מתלונן שאין לו חברים .
הגננת מספרת שאלון מגיב אל הילדים ואליה באלימות.
כשאנחנו מסתכלים על הציור אנו רואים ציור שיחסית ריק. יש הרגשה של בדידות וחוסר ביטחון.
העץ נראה כמעט תלוש מהאדמה, הוא עומד כפוף וצבוע בצביעה חלשה.
מהציור ניכר שלאלון דימוי עצמי גופני נמוך, הוא חסר ביטחון ומרגיש כאילו הסביבה נכנסת אליו, אין לו הגנות. ילד מאוד רגיש.העץ מכופף וחסר יציבות. העץ משרה הרגשת חוסר יציבות בחייו .
בציור הבית רואים צביעה חזקה רואים את הכעס ואת הפחדים שמבטאים רצון להגנה כמו ציור המסגרת שסביב לבית.
מהציור ניכר שאלון ילד מאוד יצירתי.
אלון עמוס רגשית. חווה פחדים ועומס שיוצרים אצלו את המקום המתפרץ והאלים.
ההתמודדות שלו מול הגננת והילדים ומול הרעש וההמולה בגן יוצרים אצלו מתח שבסופו של דבר מתפרץ באלימות ובבריחה לעולם הדמיון והיצירה.
אלון הוא ילד אינטליגנטי, מפותח מבחינה קוגניטיבית ויצירתית,
מאוד אומנותי, בעל דמיון מפותח ובעל עולם פנימי עשיר ומגוון.
אלון אוהב לחקור והוא בעל חשיבה שונה. אלון יודע להעביר את הרגשות שלו על הדף ובעל יכולת לצייר חפץ ולהכניס לתוכו חיים.
מהציורים של אלון ניכר שהוא ילד מאוד רגיש שחווה את הסביבה כאילו נכנסת אליו. לאלון יש קושי עם הרעש בגן וכתוצאה מכך הוא מבודד את עצמו. כאשר אלון נמצא בתוך קבוצה של ילדים, הוא מרגיש כאילו אין לו הגנה. הרעשים מפרים את האיזון שלו וגורמים לו להגיב בצורה תוקפנית ולצאת מאותה קבוצה הצידה
בזמן ההתפרצות אלון מרוכז רק בעצמו ובכעס שלו. התפקיד שלנו כהורים זה להבין את הכעס והתסכול, מה גרם להם ואיזה תחושות רגשיות אלון חווה.
אנחנו נרצה להכיל, לחבק ולעזור לאלון להרגע. אם ההתפרצות נמשכת למרות נסיונות ההרגעה או אם היא מתעצמת חשוב לתת גבולות. גבולות ברורים מרגיעים את הילד ומאפשרים לו לתפקד ולהתבטא בתוך מסגרת בעלת כללים ברורים.
מהציורים ניתן לראות כי לעיתים אלון מרגיש בדידות.כשאלון נמצא בחברה הוא מרגיש מוצף מכמות הילדים ומהרעש והוא חווה תחושה שהוא לא מצליח להגן על עצמו, דבר המוביל לחוסר ביטחון, המנעות מחברה, כעס ובריחה לעולם הדמיון והיצירה.
מכיוון שאלון בורח לעולם הדמיון כתוצאה מקשיים ורגישיות יש לו צורך מאוד חזק לקבלת תחושת יציבות וביטחון. דרושים לאלון הרבה מאוד חיזוקים חיוביים והתעלמות מהתנהגות שלילית, כלומר נשבח על כל דבר טוב שאלון עושה ופחות נגיב למעשים שליליים.
בתהליך ההנחיה אני מנתחת את הציורים ואת הקשיים שעולים מתוכם ומקנה לכם ההורים כלים מעשיים להתמודדות עם הקשיים של ילדכם.
בתהליך ההנחייה אנחנו לומדים להכיר את עולמו הפנימי של הילד, כיצד לגשת אליו ולהוציא ממנו את הילד השמח והחיובי. אני מלמדת אתכם לזהות את נקודות החוזק והאור שבילדכם על מנת ותוכלו להעצים את הילד ולגרום לו לחוות הצלחה שתעלה לו את הביטחון העצמי ותאפשר לו לשפר את התנהגותו באופן טבעי. אני מלמדת אתכם כיצד להתמודד עם הילד בזמן אמת, פחות להתמקד בהתנהגות השלילית ויותר להתמקד במניע.
אני מלמדת אתכם ליצור שינוי חיובי אצל הילד וכיצד להתמודד עם הקשיים שהוא חווה במסגרות השונות בהן הוא נמצא במשך היום.
בואו נזכור שגם אנחנו המבוגרים מושפעים לעיתים מהסביבה שלנו וממתחי היום יום ונוטים להגיב בצורה לא מאוזנת. כמבוגרים אנחנו מבינים את הרגש שהוביל להתפרצות ומצפים שיבינו אותנו, יקשיבו לנו ויכילו אותנו.
בואו נעבוד יחד ונצא לדרך משפחתית חדשה.
צרו קשר:
נטע סמלסון
0525295025
אתר: Netasamelson.co.il