ניתוח קשיי התנהגות של ילדה בת 5 באמצעות ציורי ילדים

 לראות את הילד

בת 5

באמצעות ניתוח ציורי ילדים ניתן לראות בברור את עוצמת הרגשות והקשיים אותם חווה הילד.

מאוד חשוב להרגיש את הילד ולהבין מה הוא חווה על מנת שנוכל לעזור.

לפני מספר חודשים הגיעו אלי לקליניקה הורים לילדה בת חמש בשם תמר.

ההורים מספרים כי תמר ילדה מאוד תחרותית, פרפקציוניסטית וכל כישלון מכניס אותה למתח והימנעות.   לשאלתי ההורים סיפרו כי המשפחה עברה לאחרונה דירה ולכן תמר נאלצה לעזוב את הגן הקודם ארבעה חודשים לפני סוף השנה. הגן שעברה אליו הוא גן חובה . הגן הקודם היה גן טרום חובה. הרמה בגן החדש שונה והילדים גדולים ממנה בשנה לפחות, חלק מהילדים כבר כותבים ועוד.

ההורים של תמר סיפרו שבגן הקודם הגננות החמיאו לה כמה שהיא חכמה ומוכשרת וכאשר הגיעה לגן החדש שבו רוב הילדים היו גדולים ממנה בשנה, היא חוותה קושי בעקבות הרצון שלה להיות הכי טובה.

בעקבות פער הגילאים והרמה השונה נוצר אצל תמר לחץ ומתח הן מבחינה קוגנטיבית והן מבחינה חברתית.

ההורים מספרים שמאז המעבר תמר כעוסה, מתפרצת ויש לה רצון מאוד חזק לשלוט, דבר הגורם לחיכוכים בבית. ההורים סיפרו שגם כשהם משחקים איתה משחקי קופסה בערב, כשהיא מפסידה התגובה שלה כעוסה והיא מנסה לשנות את כללי המשחק ( לשלוט בסיטואציה, כלומר אם אני קובעת אני לא אפגע, שום דבר לא יפתיע אותי). המלצתי להורים להסביר לה שתהנה מהמשחק שלפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים ושתהנה מחווית המשחק.

לפי ניתוח הציור ניכר כי תמר ילדה מאוד אינטליגנטית שיודעת להביע את הרגשות שלה על הדף. יש לה יכולת הבעה מאוד טובה. ילדה חברותית, אינטואיטיבית ומאוד יצירתית.

תמר ציירה ילדה מחוייכת שמעל ראשה מונח כובע מאוד גדול . הראש של הילדה נוטה הצידה ממש כמו שנוטה הכובע. נראה שהכובע מאוד מכביד על הילדה, דבר המעיד על עומס יתר מחשבתי וקוגניטיבי.

השיער בציור מסודר וצבוע חזק בקו נוקשה ובצביעה צפופה מה שמעיד על מתח רב בו שרוייה תמר ונותן תחושת כובד על הדמות שציירה. יכול להיות שהמקור לעומס ולמתח בו היא נמצאת נגרם מהציפיות שלה מעצמה ומהציפיות של ההורים וצוות הגן ממנה. מהציור עולה תחושת מצוקה וניסיון ליצור סדר. בציור קיים הרבה לחץ של הטוש על הדף.

החיוך שציירה תמר הוא חיוך של פסאדה (חיוך לא אמיתי של הכל בסדר) ואכן ההורים סיפרו שלמרות הויכוחים יש בתמר צד של התנהגות מרצה גם מול הגננות בגן. יחד עם זאת נזכיר כי רואים בציור הרבה מאוד מתח ועומס קוגנטיבי. הציפיות שלה מעצמה גורמות לה לעומס ומתח. ועדיין היא מנסה לשמור על שיווי המשקל עם חיוך על הפנים.

בציורי ילדים משתמשים גם בניתוח צבעים והצבעים בהם בחרה תמר לצבוע את הכובע הורכבו ממסגרת בסגול והמילוי בירוק. הצבע הירוק מסמל טבע, מרחבים, למידה וצורך בחופש ונחשב כצבע מרגיע ומאזן. הצבע הסגול מעיד על דמיון ואינטואיציה מפותחים.

המסגרת של הכובע היא סגולה ועל המילוי הירוק של הכובע מצויירים פרחים בסגול. כלומר גם במסגרת של הלמידה היא משלבת את הדמיון ואת האינטואיציה שלה.

שאלתי את ההורים אם יכול להיות שבבית יש יותר מדי הסברים מילולים וכללים בהם הם מתנהלים מול תמר.              יעצתי להם להפחית במילים והסברים וכמו כן לנסות להתעלם מהתנהגות שלילית של תמר ויותר להכיל, לחבק, לאהוב את תמר ולשבח אותה על התנהגות טובה.

לאחר מספר פגישות בהן ההורים שינו את ההתנהלות שלהם מול תמר, סיפרו לי שתמר ממש מתמסרת ונהנת מכל החיבוקים והאהבה שנותנים לה. השינוי נתן את אותותיו הן בבית והן בגן והתבטא בהתנהגות נינוחה ובטוחה יותר וכמות העימותים ירדה באופן משמעותי.

בציורים שצויירו לאחרונה כדוגמת הציור המצורף למטה נראו שינויים משמעותיים. העומס על הראש ירד ובציור נראה שלא קיים מתח. תמר מפעילה פחות לחץ על כלי הכתיבה וניכרת הרגשת קלילות.

unnamed

 

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*